Assertief communiceren via de e-mail

Assertief communiceren via de e-mail

Communiceren doen we niet alleen in de ‘echte’ wereld, maar ook steeds vaker online. Veel communicatie met je collega’s verloopt mogelijk via de e-mail. Het is daarom belangrijk om ook bij het versturen van e-mail assertief te blijven reageren. Hoe beantwoord je bijvoorbeeld een e-mail waar je heel boos over bent? We geven je hier enkele tips om assertief te communiceren via de e-mail.

Direct reageren kan ‘gevaarlijk’ zijn

De digitale communicatie mogelijkheden hebben het ons heel gemakkelijk gemaakt om direct op berichten te reageren. Pas daar echter mee op. Voor je het weet klik je toch iets te snel op de ‘verzendknop’ en heb je later spijt van bijvoorbeeld een te verhitte reactie. Gesproken woorden worden sneller vergeten en gaan op in het niets, maar geschreven worden blijven staan en kunnen keer op keer opnieuw gelezen worden. Probeer dit te voorkomen met de volgende tips:

Lees ook: 6 tips om assertiever te worden

Koel eerst af
Wacht met antwoorden, zodat je niet alleen door je emoties wordt geleid. Mensen verwachten niet dat je meteen op een e-mail reageert. Ze weten meestal niet of en wanneer je het bericht hebt gelezen. Meestal is een e-mail niet dringend. Voor dringende zaken zou men wel gebeld hebben. Je kunt het je dus best veroorloven om even af te koelen. In sommige gevallen is een half uurtje genoeg, in andere gevallen laat je er liever een dag overheen gaan.

Stuur een neutraal bericht terug
Wat je wel kunt doen is een neutraal bericht terugsturen, waarin je duidelijk maakt dat je het bericht hebt ontvangen en dat je er morgen of volgende week op terugkomt. Zo kom je wel tegemoet aan de verwachting van de ander en geef je jezelf de tijd om na te denken over een goed antwoord.

Zie de persoon voor je
Doordat een e-mail bericht ontdaan is van veel persoonlijke kenmerken als lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en toon van de stem is het gemakkelijker om via de e-mail je emoties te laten spreken. Een e-mail kan daarom tot misverstanden leiden. Zie bij het opstellen van je antwoord de persoon voor je en probeer om de zaak ook een vanuit zijn of haar perspectief te bekijken.

Houd de consequenties voor ogen
Houd bij het opstellen van je bericht voor ogen wat je hiermee wilt bereiken. Heb je belang bij een goede voortzetting van jullie relatie, pas hier je toon en je woorden dan op aan. Probeer je emoties in toom te houden en laat je ratio spreken.

Meer weten over assertief communiceren?

Wil je beter worden in assertief communiceren, dan kun je ook een assertiviteitstraining volgen. Je leert hoe je beter voor jezelf kunt opkomen, hoe je respectvol ‘nee’ kunt zeggen, hoe je meer zelfvertrouwen krijgt en hoe je beter om kunt gaan met kritiek van anderen. Vraag hier direct kosteloze en vrijblijvende offertes aan van assertiviteitstrainingen in jouw omgeving!

Lees ook: Meer charisma door assertiviteitstraining

Contact opnemen

Voordelen AssertiefDirect

  • Plaats gratis en vrijblijvend jouw aanvraag
  • Binnen 24 uur ontvang je meerdere offertes
  • Alleen bedrijven uit jouw eigen regio
  • Vergelijk de offertes op prijs en kwaliteit
  • Maak je keuze voor assertiviteitstraining